KENDİNİZLE İLGİLENİN

Hayatınız sadece hastanızdan ibaret değildir, unutmayın, siz ne kadar iyi olursanız, hastanıza o kadar yardımcı olabilirsiniz.

Demanslı kişiye baktığınız zaman kendi ihtiyaçlarınızı dikkate almamanız ve fark ettiğinizde de unutmanız çok kolaydır. Sahip olduğunuzu sağlığınızı korumak için ve yaşantınızın diğer yönleri kadar iyi geçirebilmek için girişimlerde bulunmanız önemlidir. Bu da kendinize olan güveninizi kaybetmemenin ve hastalıkla baş etmeye devam edebilmenize yardımcı olur.

Demanslı kişinin bakımında yardıma ihtiyacınız olmadan önce ne gibi yardımları elde edebileceğinizi öğrenmeyi deneyin. Bu yardımları bölgenizdeki Türkiye Alzheimer Demeği’ne sorarak öğrenebilirsiniz. Demans rahatsızlığı olan kişilerin ihtiyaçlarını ve bu kişilerin bakımıyla ilgilenirken kendinize en iyi şekilde nasıl bakacağınızı açıklayan bir kitapçık Dünya Ruh Sağlığı Federasyonu tarafından yayınlanmıştır. Türkiye Alzheimer Derneği tarafından tercüme edilen “Bakıcının Bakımı” kitapçığında ihtiyacınız olan temel bilgileri detaylı olarak bulabilirsiniz.

Bakıcının Bakımı kitapçığını indirmek için tıklayınız

Aile ve Arkadaşlar

Şu anda iyi baş edebiliyor olsanız bile demanslı kişini bakımının giderek fiziksel ve duygusal olarak tüketici olacağım fark ettiğinizde yardıma ihtiyacınız olacaktır.

  • Diğer aile fertlerini baştan itibaren bakıma dahil etmeyi deneyin. Böylece tüm sorumluluk sizin üzerinizde olmaz. Her gün bakımı teklif etmeseler bile siz bir mola verdiğinizde kişiyle ilgilenebilirler veya bakım maliyetinde maddi olarak katkıda bulunabilirler.
  • Teklif edildiği zaman her zaman arkadaşlarınızdan veya komşularınızdan yardım kabul etmeye çalışın. Eğer baş edebildiğinizi söylerseniz tekrar teklif etmeyi düşünmeyebilirler.
  • Kişilere nasıl yardım edebileceklerim söyleyin. Böylece neler yapabileceklerini açıkça bilirler. Örneğin, siz başka bir şeyle uğraşırken kişi ile bir saat oturmalarım veya onları yürüyüşe götürmelerim isteyebilirsiniz.
  • İnsanların desteğine değer verdiğinizi ve sizinle görüşmek için telefonla düzenli aramalarının veya sohbet için uğramalarının sizde nasıl farklılık yaratabileceğini açıkça ifade edin.

Sağlığınız

Sağlığınızı kontrol etmek için düzenli olarak doktorunuzu görün ve onun sizin yaşadığınız problemlerin ve streslerin farkında olduğundan emin olun.

  • Eğer kendinizi çok keyifsiz veya endişeli hissetmeye başlarsanız en kısa sürede doktorunuzla görüşün. Bu tür duyguları erken bir safhada çözmeye çalışmak daha kolaydır.
  • Dengeli bir beslenme biçimiyle yemek yediğinizden emin olmaya çalışın. Bu daha iyi hissetmenize ve daha iyi baş etmenize yardımcı olacaktır.
  • Yeterli uyku uyuduğunuzdan emin olun. Eğer uykunuz demanslı kişi tarafından sürekli olarak bozuluyorsa profesyonellerden tavsiye isteyin.
  • Eğer demanslı kişiye hareket etmesi için yardım ediyorsanız belinize zarar vermekten kaçınmak için dikkat etmelisiniz. Bir fizyoterapistten öneri isteyin.
  • Düzenli egzersiz sağlınız için çok önemlidir ve size daha fazla enerji verecektir. Her gün temiz havada yürüyüş yapmaya ya da evde bazı egzersizleri yapmaya çalışın. Doktorunuz önerebilir.
  • Eğer çok keyifsiz olmaya başladığınızı keşfediyorsanız doktorunuzdan bazı rahatlama veya nefes egzersizleri tavsiye etmesini isteyiniz.

Kendiniz İçin Zaman

Sakinleşmek veya sadece kendiniz adına bir şeyler yapmak için kendinize zaman ayırdığınızdan emin olun. Eğer demanslı kişiyi yalnız bırakamıyorsanız aileniz veya arkadaşlarınız bu zamanı size verebilir ya da gündüz bakımevleri veya evde bakım veren servisler bu konuda uygun olabilir.

  • Eğer yapabiliyorsanız her gün kendiniz için az da olsa zaman ayırmayı deneyin; belki bir fincan çay içmek ve gazete okumak için , müzik dinlemek veya kısa bir yürüyüşe gitmek için. Bununla ilgili olarak kendinizi suçlu hissetmeyin. Bu sizin iyiliğiniz için önemlidir.
  • Haftada bir gün gibi arkadaşınızla buluşmak için veya hobinizi devam ettirmek için ya da eğlenceli bulduğunuz ve dışarıdaki dünyayla temasım sağlayacak bir şey yapmak için dışarıya çıkmaya çalışın.
  • Eğer enerjinizi toplamak için düzenli hafta sonları veya bir hafta kadar ara vermeye deneyin.

Kendinizi Kutlayın

Bazen takdir edilmeyen bir işi yapmış gibi hissedebilirsiniz. Demanslı kişi sizin gayretlerinizi artık takdir etmiyor gibi gözükebilir ve diğerleri ne kadar çok çalıştığınızın tartanda olmayabilir. Zaman zaman kendi sırtınızı okşamaya ihtiyaç duyarsınız. Kendinizi takdir edin;

  • Gün ve gün çok güç bir durumun üstesinden gelme başarısı gösterdiğiniz için
  • Giderek daha esnek ve toleranslı olduğunuz ve sahip olduğunuzu bilmediğiniz yeni güçleri ve becerileri keşfettiğiniz için

Size ihtiyacı olan birisi için orada olduğunuzdan dolayı.